CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, November 15, 2008

Kenali Tasauf






Salam..

Ana tertarik dengan kata-kata As Syeikh Abdul Qadir yang mengatakan;

"Ma'rifat dapat terwujud setelah hilangnya segala sesuatu yang menghalangi cermin hati dengan terus berupaya membersihkannya sehingga manusia dapat melihat indahnya sesuatu yang terpendam dan tertutup di dalam rasa di lubuk hati."

Terdetik persoalan..Bagaimanakah rasa indah yang terpendam itu? yang dirasai oleh para ahlullah;para sahabat r.anhum, para tab'i tab'in, dan para salafussoleh? Allahu Akbar..

Perjalanan dalam mencapai cinta dan redha Allah,kita sebagai mukmin menuntut kita mencari ilmu syariat,hakikat dan pengorbanan. Mencontohi, menyusuri jalan-jalan mereka yang telah berjaya di sisi Allah.

Tertarik dengan kesimpulan dari Imam Malik rah. ;

" Barangsiapa berfiqih/bersyariat saja tanpa bertasauf nescaya ia berlaku fasik(tidak bermoral) dan barangsiapa yang bertasauf tanpa berfiqih/bersyariat nescaya ia berlaku zindik (penyelewengan agama). Maka barangsiapa melakukan kedua-duanya, maka itulah dia golongan Islam yang hakiki(tulen)."

Lantas, apa itu tasauf? berikut antara definisi tasauf..

a) tasauf ialah mengambil hakikat dan tidak mengharap apa yang ada dalam tangan sesama makhluk. (Ma'ruf Karkhi)
b) tasauf ialah membersihkan hati dan apa yang menganggu perasaan kebanyakan makhluk. Berjuang menanggalkan pengaruh budi yang asal (instinct) kita.
c) tasauf ialah masuk ke dalam akhlak menurut contoh yang ditinggalkan Nabi SAW dan keluar dari akhlak yang rendah. (Muhammad al Jujairi)
d) tasauf adalah memadamkan sifat-sifat kelemahan kita sebagai manusia. Menjauhi segala seruan dari hawa nafsu, mengkehendaki sifat-sifat kerohanian dan bergantung kepada ilmu-ilmu hakikat. Memakai yang terlebih penting dan terlebih kekal. Menaburkan nasihat kepada sesama umat. Memegang teguh janji dengan Allah dalam hal hakikat dan mengikut contoh Rsulullah SAW dalam hal syariat. (Syeikh Junayid Bagdadi)

Serba ringkas; dalam kitab Syakhiatus Sufiat tulisan Syeikh Thaha Abdul Baqy Surur yang membahagi Tasauf Islam kepada dua bahagian;
Bahagian Pertama= Tasauf yang berhubungan dengan pendidikan dan melatih ruhaniyah, mempertinggi akhlak, melatih diri memakai sifat-sifat keutamaan dengan istilah mu'amalah.
Bahagian kedua = Bahagian kedua dari tasauf Islam adalah ibadah dan mahabbah kepada Allah. Syarat-syarat utama untuk memasuki bahagian ini adalah
1) berpengetahuan tentang Al Quran
2) berpengetahuan tentang Sunnah Rasulullah SAW

Terdapat salah faham dan ketakutan bagi segelintir pihak untuk memasuki lapangan tasauf walhal tasauf adalah salah satu dari cabang ilmu.
Usuluddin dipelajari untuk mengetahui selok belok Rukun Iman.
Fiqh dipelajari untuk mengetahui selok belok Rukun Islam.
Tasauf pula untuk mendapatkan Ihsan agar selalu teliti (khusyuk) dalam menunaikan ibadah.

Sebaik-baik manusia adalah yang bekerja memperoleh ilmu dan membawanya ke hati. Dan juga bekerja membersihkan hati dan membebaskan hati dari segala penganggu-peganggu dan setelah itu mengilapkannya.

Kesimpulan,ilmu yang dipelajari tentang pengawasan jiwa itu adalah ilmu tasauf. Peranan ilmu tasauf ialah berusaha menahan jiwa dan membersihkannya dari kejelekan hawa dan nafsu, sehingga rasa 'taqwa' dan 'tawadhuk' terbit dari hati yang bersih.

Ciri-ciri penting dalam mengenali tasauf yang benar adalah yang tidak menyalahi syariat dan sunnah Rasulullah SAW. Sangat penting untuk berguru dalam memahami lebih lanjut tentang ilmu tasauf.

Insya Allah, sedikit huraian tentang Tarikat pada post akan datang.
Wallahu 'alam.

0 comments: